Одеський залізничний вокзал, Одеса

13.09.2014

odeskij-zaliznichnij-vokzal-odesa

Нинішній залізничний вокзал Одеси, який зустрічає приїжджаючих гостей та мешканців міста, був зведений на місці підірваного в 1944 році. Колишній вокзал був побудований в 80-і роки XIX століття за проектом архітектора В.А. Шретера під керівництвом архітектора з Петербурга А.І. Бернадацци. Вокзал було вирішено зводити наприкінці колишньої Італійської, а нині - Пушкінської вулиці на старому кордону Порто-Франко. Парадний вихід був розташований на Привокзальній, а бічний - на Сінний площі. Форма вокзалу нагадувала букву «П», а по типу він був тупиковим, оскільки лінії залізниці закінчуються в Одесі, розташованої на морському узбережжі. У рекордні строки стараннями багатьох архітекторів і будівельників в 1950-52 роках залізничний вокзал Одеси був знову зведений на колишньому місці. Проект нової будівлі належав архітекторові Л. М. Чуприну, який втілив в ньому торжество марксистських ідей і соціалістичну еклектику. Архітектурний стиль вокзалу являє собою поєднання класицизму і реалізму, змішання тенденцій, характерне для зведення згідно ідеям соціалізму будівель. Парадний вхід в вокзал оформлений шестиколонним портиком і являє собою три арки, колони мають багатогранну форму і прикрашені рослинними орнаментами. А портик вокзалу увінчаний скульптурною композицією, на якій зображується група людей - пролетарів, нижче підпис «Місту-герою слава». З двох сторін вінчає головний вхід будівлі скульптури - дві гармати. Така символіка розповідає про героїзм, який в переломні історичні моменти завжди проявляли одесити. До головної частини примикають з боків двоповерхові прямокутні корпуси, а всю будівлю, що представляє торжество прямих ліній і симетрії, ніби прикрашає корона - круглий купол в стилі класицизму. Інтер'єр будівлі вокзалу незрівнянний і ще більш витончений, ніж його зовнішній вигляд. Чого тільки варта його центральний підкупольний зал, який по праву є шедевром радянського ампіру. Зал складається з двох поверхів з величним куполом і урочистою люстрою. Другий поверх по всій своїй окружності оформлений бічними колонами, капітель яких прикрашена малюнками серпа і молота - головним символом радянської держави. Боковий зал також складається з двох поверхів і виводить своїх відвідувачів до трамвайної станції, але особливість його не тільки в цьому, а ще й в скляному прозорому стелі складається з вітражів і що надає залу якусь загадковість. Опинившись в середині будівлі одеського залізничного вокзалу, ви неодмінно швидше уявите себе в палацовому комплексі, ніж в настільки звичних для нас метушливих і похмурих приміщеннях буденного вокзалу. Історія сучасної будівлі одеського залізничного вокзалу не настільки тривала в порівнянні з іншими міськими пам'ятками. Однак статус цієї будівлі як пам'ятки Одеси незаперечний, оскільки залізничний вокзал являє собою один з найяскравіших зразків радянської архітектури, несе в собі ідеї вільного в минулому режиму і нагадує про літо історичному періоді, значення якого для всього світу назавжди залишиться спірним. Координати: 46°28'4.82"N 30°44'26.56"E Адреса: м. Одеса, пл. Привокзальна, 2

Фото Igor Belov (belovka) (panoramio)













Коментарі